Téma: |
Koridor a Kocourkovští |
Autor: |
Petr Janota |
Datum: |
20:46 10.07.2005 |
Na téma: |
Nezatřízeno |
Text: |
Nemohl jsem se ubránit trocha sarkasmu v názvu tohoto článku, ale myslím , že všichni , kteří se zúčastnili jednání zastupitelstva, mi dají za pravdu. Myslel jsem si , že se zde utkají dvě názorové skupiny, které se budou bít svými ARGUMENTY, mlátit o stůl STUDIEMI a vůbec kompetentně se bavit o problému. Namísto toho , jsme byli svědky nicneříkajících projevů o budoucích generacích, zavádění železnice ve Spojených státech a dalších citově zabarvených prohlášení. Výsledkem tohoto jednání pak bylo usnesení, z kterého musel mít pan Študlar minimálně smíšený pocit. Na všech jednáních , kterých jsem se účastnil, důrazně upozorňoval na fakt , že Vyhledávací studie řeší čistě vedení koridoru a v žádném případě neřeší následná připojení. Zastupitelé tedy schválili usnesení , které nikomu neublíží , ale ani nepomůže.
Nejvíce mne ale překvapuje , že na tak závažný problém nebyli zastupitelé dostatečně připraveni a jsou jedni z posledních , kteří se ke koridoru ještě nevyjádřili. Možná, že je to nakonec ale dobře, že bylo rozhodnuto , tak jak bylo a začne se o tomto problému více mluvit. Ať již dopadne příští hlasování jakkoli , přál bych si , aby každý zastupitel byl schopen přesvědčivě vysvětlit , proč v tomto případě hlasuje , tak jak hlasuje.
Sám pracuji v cestovním ruchu, který je hlavním argumentem pro vedení koridoru přes Český Krumlov ( varianta C ). Bohužel nevidím jediný plusový bod , který by pro variantu C hovořil ( pominu - li prostavěné finance, spotřebovaný beton, , vytěžený kámen a lesy... ).
Na celé věci mě zaráží několik věcí :
1 ) staví na hlavu Strategický plán rozvoje města ( na to upozornil na zatupitelstvu p. Srnec ) a Studii udržitelného rozvoje cestovního ruchu, kterou si město letos nechalo vypracovat:
Český Krumlov je v těchto dokumentech líčen jako:
Město s bohatou historií a živou současností.Přitažlivost vlastního Českého Krumlova je umocněna polohou v přírodně i krajinářsky cenném prostoru Jižních Čech, na řece Vltavě, mezi horským pásmem Šumavy a Blanského lesa...
Dopravní odloučenost Českého Krumlova se díky relativnímu zkracování vzdáleností a plánovaným úpravám silniční sítě stane spíše předností.
Jsem přesvědčen , že vedením koridoru přes Český Krumlov, by došlo k nenávratným škodám v rázu krajiny. Zničili bychom si to, čím je Krumlov a krajina okolo vyjímečná . Zničili bychom si to, za čím k nám turisté přijíždějí.
2) nikdo nedoložil, ať již studií nebo oslovením subjektů v cestovním ruchu, jaký přínos ve zvýšení klientely by vybudování varianty C mělo.
Myslím si , že i vybudováním koridoru přes Kaplici dojde ke zlepšení dostupnosti ČK po železnici , nehledě na to, že se počítá s vybudováním dálnice a na ní navazující rychlostní komunikace Praha - Linec , která dostupnost ČK posune také někam jinam.
V případě vybudování varianty C se budou muset stejně turisté dopravovat z vlakového nádraží v Domoradicích do centra města autobusovou dopravou ( cca 10 minut ). V případě varianty B by jim to trvalo z Kaplického nádraží cca 20 minut. Je to rozdíl , pokud cestují od Baltu nebo od Jadranu ?
3 ) posledním a neméně závažným důvodem , který hovoří , z mého pohledu , v neprospěch varianty C , je nadměrné hlukové a prašné zatížení životní prostředí v bezprostřední blízkosti koridoru.
Asi málokdo si uvědomuje , že koridor je určen především pro nákladní přepravu. Myslím si , že nákladní vlaky projíždějící 120 - 150 tikilometrovou rychlostí v hodinových ( ? ) intrevalech je něco , co Českému Krumlovu a jeho okolí na kráse nepřidá.
Chtěl bych apelovat na zastupitele, aby o tomto tématu vyvolali fundovanou diskusi, protože nyní se opravdu bude rozhodovat o něčem , co ocení nebo zatratí až naše děti. Sám za sebe jsem přesvědčen , že varianta C Českému Krumlovu a okolí uškodí. Rád si ale vyslechnu argumenty hovořící o opaku. Zatím mě bohužel nikdo nepřesvědčil.
Mgr.Petr Janota, Cestovní agentura Vltava
|
|