Téma: |
Železniční koridor do Lince bude pomalejší |
Autor: |
MF DNES |
Datum: |
11:48 12.05.2005 |
Na téma: |
Nezatřízeno |
Text: |
MF DNES
12.5.2005 Jihočeský - strana 1
Železniční koridor do Lince bude pomalejší
Plánovaný železniční koridor z Budějovic do Lince nebude tak rychlý, jak ho lidem představují projektanti. Česká i rakouská strana připravuje v projektu balíček úsporných opatření.
České Budějovice - Zatímco projektanti ubezpečují lidi, že se z Českých Budějovic do Lince dostanou po železnici za hodinu a z Budějovic do Krumlova za dvacet minut, všechno je jinak.
Zástupci rakouských státních drah na včerejším setkání s českými protějšky v Českých Budějovicích uvedli, že ze Summerau u Horního Dvořiště povede jen jednokolejná trať s parametry na maximálně stodvacetikilometrovou rychlost. České ministerstvo dopravy zase uvažuje o tom, že z Budějovic do Horního Dvořiště pojedou mezinárodní vlaky po stávají trati, což jim umožní nejvíc devadesátku.
O těchto plánech ovšem lidé ani starostové jihočeských obcí nic nevědí. Zatím se stále dohadují, jakou novou trasu ze sedmi variant vlastně chtějí, a přemýšlejí, zda nebudou nové rychlé vlaky hlučné.
Například kolem Kamenného Újezda na Českobudějovicku jsou vytipované dvě trasy. „Naštěstí nevedou zástavbou, ale i tak je to nepříjemné. Stále nevíme, kudy vlaky pojedou. Teď budeme schvalovat územní plán. Dálnici na něm máme, ale železniční trať ne,“ uvedl starosta Kamenného Újezda František Ondřich s tím, že nejhorší je pro rozvoj obce nejistota.
Vlaky se po nové trase rozjedou do roku 2016
Vládní záměr počítal s tím, že vlaky po nové trase začnou Jihočeským krajem jezdit do roku 2016. Obcím i lidem v nich žijícím přináší takové plánování problémy. „Státní instituce už nám dnes nechtějí některé záměry povolit kvůli budoucí trati,“ připomněl Ondřich.
V Českém Krumlově se nedávno při představování variant železniční cesty strhla bouřlivá diskuse. Představitelé města chtějí mít trať co nejblíže, ale lidé bydlící a podnikající na jeho východním okraji ji odmítají.
O co jde? Včera podepsaly české a rakouské dráhy na Jihočeském krajském úřadě memorandum, že budou společně podporovat stavbu transevropské železnice. Na stavbu přislíbila peníze Unie.
„Že lidé diskutují o trasách, je běžné. Bylo to i u staveb prvních železnic. I kdybychom zrychlili dopravu do Lince o půl hodiny, pořád je to dobré a ekologické,“ uvedl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Včera se shodl se svým rakouským kolegou Helmutem Kukackou, že nový koridor má podpořit nákladní dopravu. „Na trati do Lince nejsou velké aglomerace. Chceme po ní vést hlavně nákladní dopravu směrem na Jadran,“ poznamenal Kukacka.
Autor: ANTONÍN PELÍŠEK
|
|