Téma: |
Krumlovští rozhodnou o železnici |
Autor: |
medium: MF DNES |
Datum: |
13:29 18.03.2005 |
Na téma: |
Zpravodaj |
Text: |
Tento příspěvek je komentářem na článek "Rozhodnutí o trase železničního koridoru ovlivní život v regionu možná na několik staletí", který byl uveřejněn na serveru www.zpravodaj.krumlov.cz a jehož plné znění najdete zde.
|
18. 3. 2005 MF DNES, JIŽNÍ ČECHY - strana 2
Krumlovští rozhodnou o železnici
Českokrumlovští zastupitelé se chtějí zeptat obyvatel, zda jsou pro stavbu rychlostního železničního koridoru na okraji města. Při středečním veřejném projednávání studie trasy totiž přítomní lidé tuto variantu odmítli.
Český Krumlov - Projektanti zatím nabízejí osm variant trasy od Českých Budějovic až k rakouské hranici. Po železniční dvoukolejné cestě mají projíždět vlaky rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Dokončení stavby je stále ve hvězdách, i když Unie už nabízí finanční podporu.
Zatím pokračují práce na takzvané vyhledávací studii, kterou musí schválit krajští zastupitelé. Pak přijdou na řadu výkupy pozemků a stavební řízení.
Radní překvapil odpor obyvatel
Českokrumlovské radní, kteří počítali, že prosadí ze všech variant trať, která povede nejblíže Krumlova, překvapil odpor obyvatel. „Ať si takové věci nechají Budějovice. Já si myslím, že Krumlov ani dálnici, ani mezinárodní železnici nepotřebuje. Je jedinečný tím, jaký je,“ míní krumlovský sochař a výtvarník Miroslav Páral.
Další lidé měli obavy, že železnice jim do města přiveze ekologickou zátěž, hluk a těžkou nákladní dopravu. Jaký to bude mít přínos pro nás, pro obyvatele, ptali se.
„Samozřejmě, že se mě to osobně dotýká. Mám na Slupenci, kde vede jedna varianta trati, pozemky a podnikatelské aktivity, které by to narušilo,“ uvedl Zbyněk Petráš. „Kolika lidem by sloužilo těch několik osobních vlaků, co by v Krumlově zastavily? Negativa spojená s mezinárodní přepravou převažují,“ míní českokrumlovský zastupitel Milan Marko.
Krumlovskou variantu trati přitom obhajoval poradce jihočeského hejtmana Lukáš Mašín. „Je to logické. Krumlov má výsadní postavení jako město na seznamu UNESCO. Železnice vždycky spojovala významná místa a podporovala jejich rozvoj,“ tvrdil Mašín.
Českokrumlovské radní, kteří začátkem března přesvědčovali zastupitele, aby hlasovali pro krumlovskou variantu, ale odpor asi stovky účastníků veřejného projednávání zviklal. Ti nakonec zatleskali Miroslavu Páralovi a jeho vizi historického a klidného města.
„Domníval jsem se, že chceme mít u města mezinárodní železnici a nabídnout podmínky investorům,“ podivil se starosta Mikeš. Nakonec uznal, že bude nejlepší o trase nechat rozhodnout obyvatele formou ankety v radničních novinách.
Stavba se dokončí až za deset let
Podle krajského zástupce pro České dráhy Ivana Študlara se nic neděje, protože Jihočeský kraj prodloužil schvalování studie o čtvrt roku. Teprve potom přijdou na řadu změny v územních plánech, výkupy pozemků a vydání stavebního povolení. Dokončení stavby vidí Študlar tak do roku 2016.
Trasa z Českých Budějovic na rakouské hranice je jen částí koridoru z Prahy do Lince. Jeho projekt patří mezi třicet prioritních staveb podporovaných Unií, a má tak šanci na až padesátiprocentní příspěvek na investici.
„Evropská unie do trasování nebude mluvit. Důležitý pro ni je celkový projekt IV. železničního koridoru,“ řekl Študlar.
Autor: Antonín Pelíšek
|
|