Téma: |
Re: Další "vláček" v Krumlově |
Autor: |
Médium: Čkl |
Datum: |
16:43 14.03.2005 |
Na téma: |
Nezatřízeno |
Text: |
Českokrumlovské listy, 14. 3. 2005
Koridor zrychlí dopravu, ale zdevastuje krajinu
Český Krumlov - Vlaky ujíždějící s turisty nebo nákladem rychlostí 160 kilometrů za hodinu, ale také tunely, náspy nebo mosty, které přetvoří krajinu. To jsou plusy a minusy budoucího železničničního koridoru z Č. Budějovic k hraničnímu přechodu na Linec. Z osmi variant se údajně jeví jako nejvýhodnější trasa, která vede přes Krumlov. Někteří zastupitelé se proti ní postavili, nesouhlasí i mnozí občané.
Zastupitel Milan Marko upozornil na negativní dopady železničního koridoru zejména na krajinný ráz a poukázal na nutnost veřejné diskuse před tím, než zastupitelstvo přijme kvalifikované rozhodnutí. Přiklonil se k jedné ze dvou tras vedoucích kolem Kaplice s odbočkou jednokolejné rychlíkové trasy na Český Krumlov. Jeho názor podpořili i někteří další zastupitelé.
Starosta města František Mikeš ale upozornil: "Silniční doprava může brzy zkolabovat. Pokud chceme, aby město mělo víc obyvatel, musíme nabídnout pracovní příležitosti. Podnikatelé se budou stěhovat tam, kam mají zajištěnu dopravu," řekl starosta. Podle něj navíc turisté, kteří přijedou rychlovlakem, se ve městě déle zdrží, a tudíž tu nechají i víc peněz.
Se stávající variantou C4 nesouhlasí Jan Srnec ze Slupence. Trať by vedla přes jeho pozemky, na nichž podniká. To se dověděl - náhodou - teprve před dvěma měsíci. "Vadí mi, že se to rok připravuje, a přitom nikdo nic neví a rovnou se to dá rychle schválit zastupitelům," stěžoval si Jan Srnec. "Nebyla předložena jediná, ani nejhrubší studie, která by kohokoli opravňovala prosazovat za Krumlov tuto trasu na kraji. Nebyl mi předložen jediný materiál, že to městu přinese užitek. Nejvíc mě zlobí strašná neúcta k přírodě a způsob, jakým se zachází s občany. To, že se nekonalo žádné veřejné vysvětlení a rozhoduje se o nás bez nás, vnímám jako podvod," obviňuje Jan Srnec, který se domnívá, že většina spojů bude fungovat pro nákladní dopravu a hluk se ponese daleko krajinou. "Kdo řekl na kraji, že město a jeho občané tuto trať chtějí? A na základě čeho?" dožaduje se odpovědi. Navíc upozorňuje, že trasu C4 jednoznačně odmítlo i ministerstvo životního prostředí.
Zastupitelé nakonec rozhodli, že dokumentaci k vyhledávací studii této železniční trasy zatím dál projednávat nebudou. O chystané výstavbě vysokorychlostní železnice i navrhovaných trasách se občané dovědí na první veřejné prezentaci koridoru ve středu v 16.30 hodin v zasedací místnosti městského úřadu v Kaplické ulici.
|
|