Téma: |
Hodnocení inforcenter v MfDnes |
Autor: |
Z.Duspiva Krumlovaci |
Datum: |
09:17 01.08.2003 |
Na téma: |
Nezatřízeno |
Text: |
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?r=Atestt&c=testt_4_1
1.8.2003 Test - strana 4
Česká infocentra nejsou dokonalá
V České republice je registrováno přibližně 370 TURISTICKÝCH INFORMAČNÍCH STŘEDISEK. Zdaleka ne všechna však dokážou návštěvníkovi pomoci.
Hodnocení patnácti informačních center
Známka MF DNES, od 1 pro nejlepší infocentrum po 5 pro nejhorší
Informační centrum Českého Švýcarska Hřensko 3,2
Informační centrum Bedřichov diskvalifikováno
Městské informační středisko Turnov 2,7
Turistické informační centrum Špindlerův Mlýn3,0
Informační centrum Deštné v Orlických horách2,4
Městské informační centrum Jeseník2,7
Beskydské informační centrum Frýdek-Místek2,7
Městské informační centrum Doksy2,5
Regionální informační středisko Sedlčany3,0
Informační turistické centrum Železná Ruda2,2
Infocentrum Milevský Kraj Milevsko4,1
Infocentrum Český Krumlov3,0
Informační středisko Městského úřadu Telč2,7
Turistické informační centrum Pasohlávky2,8
Turistické informační centrum Lednice2,6
Představte si, že se chystáte na výlet či dovolenou do místa, které však vůbec neznáte. Pokud se rozhodnete si raději v předstihu po telefonu zjistit důležité informace v tamním informačním středisku, může se stát, že budete nejen spokojeni, ale mnohdy i velmi zklamáni. Vedle profesionálního přístupu pracovníků infocenter, kteří se snaží pro zákazníka udělat maximum, je totiž možné narazit na nezájem, stručné odpovědi či rychlé odkázání na webové stránky, aniž si dotyčný ověří, zda má klient k internetu přístup.
Ani skvělé, ani zlé
Alespoň takový je výsledek testu redakce MF DNES, který podle jejího zadání vypracovala společnost Positive, jež se měřením kvality služeb podávaných po telefonu zabývá. Z maximální stoprocentní úspěšnosti dosáhlo nejlépe ohodnocené středisko pouhých čtyřiašedesáti procent. "To je přibližně průměr pro rok 2003 spočtený za posuzované firmy z různých oborů. Přitom ty nejlepší dosahují přes osmdesát procent," vysvětluje Romana Juhová z Positivu, která celý průběh testování řídila. Jak se ukázalo, kvalita poskytnutých informací velmi záleží na konkrétním pracovníkovi, který se zákazníkem komunikuje. Dokonce i v rámci jediného infocentra je možné zaznamenat značné rozdíly. Například v Městském informačním centru v Jeseníku lze natrefit jak na milé, ochotné pracovnice, které se snaží vyhledat co nejvíce informací, tak na operátora, jemuž se zdá položený dotaz příliš široký a bez další diskuse odkazuje na internetové stránky. Totéž platí třeba i pro informační středisko v Telči, které si odneslo nejlepší skóre úspěšnosti. Přesto se i tady člověk potká, vedle trpělivého vyjmenovávání seznamu aktuálních kulturních akcí včetně všech doplňujících údajů, s nezájmem a rychlou odpovědí na otázku týkající se tak zásadně letní věci, jíž jsou možnosti koupání.
Když na zákazníka není čas
Snad vůbec nejhorší, co může turista od pracovníka (íčka" slyšet, je informace o tom, že má rozdělanou práci a požadované údaje by musel hledat. Takto například proběhl jeden z telefonátů do infocentra v Pasohlávkách u Novomlýnských nádrží. Co se obecně telefonní dosažitelnosti týče, test prokázal, že je možné se do infostředisek poměrně snadno dovolat. Ve více než polovině případů je pravděpodobnost, že někdo na první zavolání zvedne telefon, minimálně devadesátiprocentní. Občas však hovor skončí na záznamníku, v lepším případě s možností zanechání vzkazu, v horším pouze s údaji o pracovní době.
Za zavřenými dveřmi
Do potíží se však turista může dostat také v případě, zjistí-li po příjezdu do města, že je informační středisko zavřené. To může nastat v době polední pauzy či o víkendu. Přestože řada infocenter prodlužuje v letní sezoně otvírací dobu, téměř čtvrtina z posuzovaných v neděli své služby neposkytuje. "Většinou na nonstop provoz nejsou pracovní síly, a především finanční prostředky," říká vedoucí oddělení cestovního ruchu v Jindřichově Hradci Zuzana Bedrnová. "Alespoň by však za výlohou, jako je tomu u nás, měl být infopanel, kde se návštěvník dozví základní údaje a zajímavé tipy," dodává.
vítěz testu
Vítězem se stalo Informační turistické centrum v Železné Rudě. Ze všech posuzovaných infostředisek dosáhlo v součtu nejvyššího ohodnocení. Zákazník se dozví potřebné údaje, pracovníci mu dokážou vyhledat dopravní spojení, navíc je otevřeno každý den do osmnácti hodin bez polední přestávky.
propadák testu
Nejméně uspělo Regionální infocentrum Milevský Kraj se sídlem v Milevsku. Úspěšnost při telefonování je malá, pracovníci odkazují na kolegy či na jiná informační střediska. Podávané informace jsou základní, bez jakýchkoli doplnění. Zřejmý je nezájem, malá aktivita. (ada)
|
|